menstruatie1.jpg

Menstruatie

Menstruatie is het maandelijks terugkerende bloedverlies uit de baarmoeder. Dit wordt meestal 'ongesteldheid' genoemd en geeft het einde aan van de menstruatiecyclus, die een maand duurt.
Hoe lang uw menstruatie normaal gesproken duurt en hoeveel bloed u verliest, verschilt van vrouw tot vrouw. Ook binnen één menstruatieperiode varieert het bloedverlies. Meestal verliest u het meeste bloed en mogelijk ook enige bloedstolsels tijdens de eerste twee dagen, waarna het geleidelijk aan minder wordt. U kunt een onregelmatige cyclus hebben als u net bent begonnen met menstrueren en ook wanneer de menopauze nadert.

Tampons en maandverband

U kunt het bloed opvangen met behulp van tampons, die u inbrengt in uw vagina, of met maandverband.
Als u tampons wilt proberen, begin dan met de kleinste maat, totdat u eraan gewend bent. Het is raadzaam een tampon te verwisselen zodra deze doordrenkt is met bloed.

Pijn

Sommige vrouwen hebben last van pijn rond hun menstruatie. De pijn, een krampachtig gevoel in de onderbuik, kan al een dag voordat het bloeden aanvangt beginnen en verscheidene dagen aanhouden. U kunt de pijn verminderen door een lichte pijnstiller te nemen, zoals aspirine of paracetamol. Het kan ook helpen om met een warme kruik tegen uw buik in bed te gaan liggen en u te ontspannen. Als u regelmatig erge pijn hebt, zou u uw huisarts moeten raadplegen.

Premenstrueel syndroom

Oestrogeen en progesteron hebben effect op de vochtbalans in uw lichaam, zodat u mogelijk vocht vasthoudt, hetgeen u merkt aan het feit dat uw borsten groter (en gevoeliger) worden, dat uw gewicht toeneemt, enzovoort. De hormonen kunnen er ook voor zorgen dat u depressief, gespannen en prikkelbaar bent. Deze geestelijke en lichamelijke symptomen worden vaak samen aangeduid als het premenstrueel syndroom (PMS) als ze: ernstig zijn, gedurende de tweede helft van de menstruatiecyclus voorkomen, toenemen tot de menstruatie begint. Vervolgens is er een symptoomvrije periode van een week tot tien dagen. Als de symptomen de kwaliteit van uw leven nadelig beïnvloeden, doet u er goed aan uw huisarts te raadplegen.
Sommige vrouwen met PMS vinden baat bij sporten, terwijl anderen van mening zijn dat een vezelrijk dieet kan helpen en dat alcohol maar beter vermeden kan worden in deze periode. Teunisbloemolie en vitamine B6 geven sommige vrouwen ook verlichting. Als u vitamine B6 gebruikt, neem dan niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid, omdat u anders last kunt krijgen van schadelijke bijwerkingen. Bespreek met uw arts of apotheker het gebruik van vitamine B6


Meer tips

Menu








Anders