slapen1.jpg

Slapen

Iedereen heeft slaap nodig. De hoeveelheid varieert van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben genoeg aan zes uur, anderen slapen tien uur per nacht.
Ouderen slapen meestal korter en minder diep. Dit hoort bij de leeftijd. Het is normaal om af en toe even wakker te worden, met name tegen de ochtend als de slaap minder diep is. Van slapeloosheid spreekt men pas als iemand vaker slecht slaapt en overdag - door te weinig nachtrust - minder goed functioneert.

Enkele tips voor een goede nachtrust

Probeer te ontspannen vanaf een uur voor het naar bed gaan; ga in bad, lees een boek, luister naar muziek.
Ga niet sporten, huishoudelijke klussen doen, achter de computer zitten of lezen in bed vlak voor het slapengaan.
Zorg voor goede slaapomstandigheden: een goed bed, in een donkere, niet te warme, goed geventileerde slaapkamer.
Gebruik oordopjes als u last heeft van omgevingslawaai.
Doe geen middagdutjes, blijf overdag wakker
Eet 's avonds voor het naar bed gaan niet te veel en drink dan ook geen koffie.
Als slapen echt niet lukt, sta dan op en ga iets doen dat afleidt en ontspant.

Slaapstoornissen

Urenlang liggen piekeren en niet kunnen inslapen. Slecht slapen bij het vooruitzicht van een spannende of drukke dag. Wakker schrikken uit een nachtmerrie. Ieder mens slaapt wel eens slecht. En of twee nachten slecht slapen is niet zorgwekkend. Anders wordt het als iemand lke nacht de klok drie uur hoort slaan en elke ochtend doodmoe uit bed stapt. Dan kan er sprake zijn van een slaapstoornissen.

Dromen

In je dromen gebeuren dingen die in het normale dagelijks leven niet kunnen. Maar als je droomt ben je ervan overtuigd dat datgene wat je ziet werkelijkheid is. Als je op je werk bent, en je baas verschijnt als een roze, tentakelig monster, zou je dat op z'n minst niet een klein beetje vreemd vinden? Normaal gezien wel. Maar in een droom niet. In een droom is alles wat gebeurt doodgewoon.
De meeste mensen zijn van mening dat dromen dromen zijn, en dat je daar nu eenmaal niets aan kunt doen. Er zijn zelfs velen die ervan overtuigd zijn dat ze niet eens dromen.
Echter, het is mogelijk om je dagelijkse realiteitszin in een droom te bewaren. Lees meer op Lucide Dromen voor iedereen . Lucide dromen is bewust dromen. Hier kun je leren hoe je dat doet. Ja, het kan echt, en iedereen kan het leren.

En wat droom je?

Als je jezelf dat afvraagt is een droomcursus misschien iets voor jou! Dit is een minicursus droominterpretatie. Je krijgt uitleg over interpreteren, de symboliek in dromen, soorten dromen die je kunt hebben, informatie over droomgroepen en tips voor het zelf interpreteren van je dromen. Veel plezier!

Medicijnen

De huisarts kan eventueel kortdurend slaapmedicatie voorschrijven. Maar in het algemeen zijn artsen terughoudend met het voorschrijven van slaapmiddelen, vanwege de nadelen ervan.
Gewone middelen die je bij de drogist kunt krijgen kun je ook op internet online bestellen.
Je kan ook kijken op DokterOnline.com, Medicijnen, Recepten en Advies online .


Meer tips

Menu








Anders